آشنایی با انواع تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک و سیگما

معرفی انواع تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک merck و سیگما sigma و راهنمای خرید تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی

آشنایی با انواع تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک و سیگما

معرفی انواع تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک merck و سیگما sigma و راهنمای خرید تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی

معرفی انواع تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک merck و سیگما

sigma و راهنمای خرید تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی مرک آلمان

merck و سیگما آلدریچ sigma

دسیکاتور دارای دو بخش می باشد که بخش پایینی جابی قرار گیری ماده جاذب رطوبت است و معمولا حاوی مواد نم گیر مانند اسید سولفوریک غلیظ ، سیلیکا ژل ، فسفر پنتا اکسید و کلسیم کلرید بی آب می باشد و بخش بالای آن محل قرار گیری ماده ای است که به منظور خشک کردن درون ظرف گذاشته شده است ، بخش بالایی ظرف به وسیله دیسک متخلخلی از بخش پایینی جدا می شود .

دسیکاتور یکی از شیشه آلات پر کاربرد در آزمایشگاه و از جنس شیشه سودا یا پیرکس می باشد که به شکل یک ظرف درب دار قابلمه مانند بطوریکه هوا امکان نفوذ به داخلش را ندارد می باشد و در دو نوع شیردار ( دسیکاتور خلاء ) و بدون شیر موجود است.

بوته های چینی یا پلاتینی پس‌از بیرون آمدن از کوره آزمایشگاهی و نیز مواد خشک شده در آون را برای سرد کردن و جلوگیری از جذب رطوبت درظرف نگهداری می‌کنند

نحوه کار 

در بخش پایینی دسیکاتور مقداری ماده خشک کننده شیمیایی قرار می دهند ؛ سیلیکا ژل، کلرید سدیم بی آب ، سولفات کلسیم (Drierite) و پرکلرات منیزیم (Anhydrone یاDehydrite) از جمله مواد خشک کننده مورد استفاده در دسیکاتور هستند.

این مواد پس از اینکه رطوبت را جذب می کنند تغییر رنگ می دهند و غیرفعال می‌شوند لذا برای احیاء این مواد ، آنها را در آون آزمایشگاهی قرار می‌دهند.

فروش دسیکاتور در بازار ایران

برای خرید دسیکاتور یا اطلاع از قیمت دسیکاتور می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید :

http://parsalab.com/products/laboratory-equipment/desiccator/

بعنوان مثال سیلیکا ژل را در دما ی 180- 150 درجه حرارت و Drierite را در دمای 250 – 230 درجه حرارت در آون آزمایشگاهی قرار داده و احیاء می‌کنند.

در دسیکاتور معمولا بوته یا ظرف حاوی نمونه روی یک دیسک سوراخ‌ دار می‌گذارند. لبه‌ های سمباده‌ ای که کمی گریس کاری شده ، اتصال محکمی بین ظرف و درب ظرف بوجود می‌آورد.

 

کاربرد دسیکاتور

در دسیکاتور خلاء هوا و رطوبت به وسیله یک پمپ خلا که به شیر خروجی دسیکاتور وصل می شود خارج می شود اما در نوع ساده که شیر خروجی ندارد مواد جاذب رطوبت مانند سیلیکا ژل در بخش پایینی ظرف قرار گرفته و باعث جذب رطوبت نمونه می شوند 

از دسیکاتور برای خشک کردن نمونه های جامد آزمایشگاهی و بطور کلی تر برای نگه داشتن مواد شیمیایی که به رطوبت حساسند مانند کلرید کبالت و از بین بردن رطوبت مواد مرطوب ( یا خشک کردن مواد نم دار ) استفاده می شود 

منبع :

مقاله دسیکاتور در سایت شرکت پارسا

http://parsalab.com/infos/desiccator/